Zajęcia Treningu Umiejętności Społecznych TUS-ART mają swoją dynamikę i rytm, stałą siatkę spotkań i przestrzeń do kreacji, w której wydarzają się rzeczy często niespodziewane. Zostały zaplanowane tak, by dawały poczucie bezpieczeństwa poprzez powtarzające się elementy i jednocześnie wprowadzać do programu nowe zagadnienia, które pozwalają rozwijać się i nabywać nowe umiejętności.
Spis Treści
Ile trwa TUS-ART – cykl zajęć
- Treningi Umiejętności Społecznych odbywają się w trzymiesięcznych cyklach;
- jeden cykl obejmuje kilkanaście zajęć;
- zajęcia odbywają się raz na tydzień;
- każda sesja treningowa trwa ok. półtorej godziny.
Sala zajęć TUS-ART – bezpieczna przestrzeń
Sala zajęć to bezpieczna, kolorowa przestrzeń. W oko wpadają zarówno żółto-niebieskie worki sako i ozdoby na ścianach jak również wielobarwne prace wykonane przez uczestników zajęć. Kolory pająk, pies w zabawnych okularach, domek dla ptaków – wszystkie te prace są odzwierciedleniem nastrojów i emocji dzieci a także wykonanego przez nie treningu.
Wielkim atutem przestrzeni jest ogromne okno wychodzące na liściasty las – niezależnie od pory roku tworzy on ruchomy obraz zachwycającej natury. Dodatkowo, w widocznym miejscu zawieszony jest kontrakt. To umowa uczestników, co do tego, jakie zasady panują na zajęciach, aby wszyscy czuli się na nich jak najlepiej. Dotyczą szanowania granic, sposobów wypowiadania się, punktualnego przychodzenia na zajęcia itd.
Wyposażenie sali
- przestrzeń do odpoczynku i dyskusji – worki sako;
- przestrzeń do tworzenia – duży stół z krzesłami do prac plastycznych;
- miejsce na prace wykonane przez uczestników;
- tablice, materiały dydaktyczne i plastyczne;
- półka na pomoce treningowe.
Jak zaczynamy zajęcia TUS-ART?
Jak to w treningu najczęściej bywa, zajęcia rozpoczynają się od rozgrzewki. To przywitanie się, opowiedzenie sobie wzajemnie w luźnej konwersacji o tym, co się nam wydarzyło, jak się mamy. Na tym etapie ważne jest, aby uczestnicy poczuli się zrelaksowani i zintegrowali się z grupą.
Wprowadzenie do tematu zajęć TUS-ART
W trakcie rozgrzewki powoli przechodzimy do wprowadzenia do tematu zajęć. Na początku prowadzący wyjaśniają, czym grupa będzie zajmowała się na zajęciach i rozpoczynają konwersację grupową dotyczące tematu. Wprowadzeniem może też być krótkie opowiadanie, bajka albo praca plastyczna. Katalog tematów jest długi i otwarty: emocje, lęki, sposób w jaki się komunikujemy, sygnały niewerbalne, reakcja na hejt itd.
Główna część zajęć TUS-ART – kreatywność i współpraca
Po wprowadzającej rozmowie i wyjaśnieniu, na czym zajęcia będą polegały, uczestnicy najczęściej przechodzą do dużego stołu i rozpoczynają swoją twórczą aktywność, będąc w kontakcie z prowadzącymi i innymi uczestnikami. Zajęcia mogą się też odbywać w przestrzeni sali, szczególnie wtedy, gdy polegają na odgrywaniu scenek rodzajowych, tworzeniu przestrzennej realizacji, odgrywaniu ról.
Mali artyści mogą pracować indywidualnie albo w małych grupach. Tak czy inaczej, jest to czas na kreację, odkrywanie nowych sposobów zachowania i ćwiczenie ich w warunkach bezpiecznego warsztatu pod okiem prowadzących. Uczestnicy ćwiczą też współpracę i komunikację tworząc w grupie.
Refleksja po zajęciach TUS-ART
Po pracy twórczej przychodzi czas na refleksję. Uczestnicy dzielą się tym, co im te zajęcia dały, co w sobie odkryli oraz do jakich wniosków doszli. Omawiają swoje doświadczenia i wrażenia oraz wskazują, co było dla nich proste, a co trudne.
Szczególnie ważne jest dzielenie się trudnymi doświadczeniami. Prowadzący z dużą uwagą i wrażliwością pomagają uczestnikom komunikować to, co przeżyli oraz lepiej to zrozumieć.
Podsumowanie i zakończenie zajęć TUS-ART
Podsumowanie to ważny czas, który ugruntowuje nowe doświadczenia. Podczas podsumowania dzieci czasami dostają „zadanie domowe” polegające na przećwiczeniu danego doświadczenia czy też nowej umiejętności lub zwrócenie uwagi na konkretne swoje zachowania czy też reakcje innych.
About The Author
Paweł Zbiegień