KAROL:
„Kredki oświecają. Jedyna stała w DR to zmiana…znak komunikuje obecnie to o co nam chodzi, a co zawarłem powyżej w zdaniu „kredki oświecają”. Sztuka, w rozumieniu: aktywność twórcza, jest zarazem centrum oraz podłożem, a także przyległościami aktywności w Domu Rozwoju. Ponieważ twierdzimy, że człowiek rozwija się tworząc. I innego rozwoju nie będzie.”

ARTUR:
Pełna zgoda, że kredki oświecają. Tyle, że nie o samą istotę kredek chodzi 🙂 One są symbolem. Patrząc szerzej najważniejszy jest materiał naturalnie stosowany do tworzenia pierwszej formy komunikacji (ujmując to globalnie, w aspekcie wizualizowania idei). W naszym przypadku są kredki, w innym zaostrzony kamień, w nowocześniejszej kulturze – ołówek, jako podstawowa forma tworzenia sfery wizualnej, czy piśmienniczej. I to prawda, że sztuka aktywizuje, pobudza, a niekiedy staje się centrum wzbogacania empatii, czy uwrażliwienia wobec otaczającej nas rzeczywistości. Tyle tylko, że identyfikacja zamknięta w obrębie symbolu idei (żarówka) staje się pewnego rodzaju ograniczeniem samej formy. Możemy to odczytywać jako, w pewnym aspekcie abstrakcyjne poszukiwanie wartości poprzez sztukę. Z jednej strony – jasno określone tryby „kształcenia” rozwoju, z drugiej – nie do końca możemy odczytać zakres. Tworzy nam się ładna, ale trochę surrealistyczna wizja zakresu. Czy to dobrze? Nie wiem.
Zagrożenia tej identyfikacji. Przede wszystkim, taka forma zamyka nas w określonej wielkości publikacji. Ilość elementów powoduje, że nie możemy komunikować tej identyfikacji na małych formach promocyjnych. Poniżej pewnego obszaru staje się nieczytelna (gubi się idea kredek). Symbol żarówki stosowany jest najczęściej w komunikacji idei w obrębie tematu, np. idea ekologii. Sztuka natomiast ma dużo szerszy kontekst, jest w zasadzie nieograniczona formą, wyrazem, odczytem audio-wizualnym. Co najważniejsze, idea żarówki / kredek nie określa ogromnej wartości jaką jest Wasza działalność – indywidualnego i kameralnego podejścia do człowieka, jego możliwosci, atencji na jego wrażliwość. Żarówka sugeruje globalny zakres. Logo kojarzy się bardziej z ideą technologiczną, niż twórczą (w rozumieniu sztuki).

ARTUR:
IDEA: Słońce (światło), kredka/ołówek = dom (ciepło, troska, kameralny charakter, otwarte drzwi =jesteście otwarci, zapraszacie do swojego świata = przejście przez drzwi, jako symbol „nowego”).
Niemalże najważniejszym aspektem tworzenia wizualnego jest światło. To ono nadaje konturowość lub wręcz przeciwnie wypłaszcza elementy formy. Bez światła nie istniała by praktycznie sztuka, albo stała by w obliczu ogromnego ograniczenia w tworzeniu.
Kredka/ołówek – bez wątpienia najważniejszy wynalazek świata sztuki. To właśnie po to „narzędzie” sięgają w pierwszej kolejności twórcy szkicując swoje myśli, pomysły, podkłady pod formę właściwą. Niezależnie od orientacji w przestrzeni sztuki. Nawet w kreowaniu audio-wizualnym współczesnym, nowocześni designerzy posługują się tą formą, jako pierwszą w idei tworzenia. Kredka = dom – to co w Wszej działalności najważniejsze – nie jesteście wytargetowani na wszechobecny hurt, tylko budujecie systematycznie zaplecze wartości indywidualnej (co bardzo dobrze widać na Waszym FB). Takie podejście sprawia, że postrzegani jesteście bardzo pozytywnie, zwłaszcza w obliczu świata nastawionego na powierzchowność. Wy dajecie ludziom zainteresowanie, obecność w indywidualnym rozwoju.
Ponadto – w świecie designu – taka forma też może budować skojarzenia żarówki 🙂
Zagrożenia. Nie ma. Ten logotyp jest w pełni skalowalny. Jego uniwersalna forma sprawdzi się na każdym podłożu eksploatacji. Forma ma nowoczesny piktogramowy charakter. Możemy korzystać z pełnej wersji logotypu, jak i samego symbolu, np. w tworzeniu identyfikacji sal (opisy na drzwiach), form pod social media. Znak łatwiej utrwala się z ideą DOMU ROZWOJU.

UPDATE: kolory w nazwie sugerują podstawową paletę kolorów + zielony (uznawany, za jeden z najczęściej wykorzystywanych w postrzeganiu przestrzeni).